BVC besöket!

Glömde ju helt bort att skriva ner hur det gick på bvc igår...

Vår BVC tant har ju slutat, så nu har vi fått en ny. Jag måste tyvärr erkänna att jag har lite svårt att förstå vad hon säger ibland, för hon bryter på finska och pratar skittyst. Men annars var hon trevlig. Och hon var bara 5 min sen denna gång! (förra gången var hon 45 min sen, då jävlar var jag irriterad!)

Prinsen väger nu 9008 g och är 70 cm lång. Följer alla kurvor och allt jättefint, mammas stora kille.

Men det roliga var... Jag frågade henne om hon hade några tips inför vår turkietresa, typ inför flyget och liknande, och även det här med solskyddsfaktor. Och vet ni vad hon tyckte att vi skulle göra?

Jo, vi ska hålla oss inomhus mellan 11-16 ("man kan faktiskt bada efter klockan 16 också, det är faktiskt varmt i vattnet då med"). Och ingen solskyddsfaktor ska behövas. För han måste vara i skuggan hela tiden, med kläder på sig. Om vi ska bada med honom ska vi göra det på kvällen. Jag höll på att garva ihjäl mig. Det är klart att jag ska hålla honom från solen, men lycka till med att han aldrig kommer vara i solen under en hel vecka. Han kan faktiskt krypa nu, det är inte direkt som om han ligger på en filt i 8 timmar om jag lägger honom där.

Och att vi ska hålla oss inomhus mellan 11-16. Är tanten knäpp? Tror hon på fullaste allvar att vi åker utomlands för att sitta på ett hotellrum 5 timmar mitt på dagen? Nixpix. Och jag tänker INTE få dåligt samvete för att jag har honom utomhus. Herregud, hur tror hon att turkarnas egna barn klarar sig? Är dom inne hela dagarna, och ute mitt i natten?

Och jo, jag tror solskyddsfaktor kommer behövas. För även om man sitter i skuggan kan man bränna sig. Så jag har köpt solskyddsfaktor 50 till liten.

Sen hade även tanten åsikter om hur mkt ersättning han äter. Försökte förklara för henne att han äter gröt morgon+kväll, och att vi ger han mat ett par ggr under dagen, men han äter inga mängder mat så han blir hungrig hela tiden. Han har ju ätit så sedan han föddes, lite men ofta liksom. Så han äter väl ersättning 3 ggr om dagen + 1 gång på natten. KATASTROF enligt BVC tanten. Tänker inte få dåligt samvete här heller, utan fortsätta som vanligt. Hon menade på att vi ju kunde ta bort ersättningen, så blir han ju till slut så hungrig att han kommer äta stora portioner. Nej tack tycker jag. Jag vill inte svälta ut mitt barn. Nån gång kommer han ju att börja äta ordentligt, och jag tvivlar starkt på att han kommer dricka ersättning när han är 15...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0