Vad är det för fel på människor?

Nu börjar det bli mörkt ute. Klockan är snart tjugo i 4 och det börjar bli mörkt. Dags att inse att de ljusa timmarna blir färre och färre för varje dygn som går. Att det är höst (snart vinter) och mörkt och läbbigt ute kan väl inte ha undgått en enda människa i detta avlånga land?

Ändå så är det i princip INGEN som har reflexer på sig. Herregud människor, vill ni bli påkörda?

Nej, ni syns inte även om ni går på upplyst trottoar. Det räcker ju med att en enda gatulykta är trasig så är ni i princip osynliga.

Körde till stallet igår med andan i halsen. Cyklister, hundar, hundägare, barnvagnar och bara helt vanliga fotgängare. Ingen hade en endaste reflex!

Hur i helskotta kan man gå utanför dörren kvällstid med sitt barn utan reflexer? Är man inte medveten om att man inte syns? Eller sin hund för den delen, för den borde man ju också älska högt.

Hur svårt kan det vara att fästa lite reflexer på en barnvagn, eller köpa ett reflexöverdrag? Och hur svårt kan det vara att hänga en reflex från jackfickan om man ska ut på kvällspromenad... Det krävs så himla lite!

Ute vid stallet ska vi inte ens prata om. Träffade på en mörk häst med lika mörk ryttare på ett ställe där det inte ens finns gatbelysning. Hur i helskotta tänkte den ryttaren?

Folk får gärna skratta åt mig, men så fort jag ska utanför dörren med hästen så ser vi ut som julgranar. Har reflexer på alla 4 benen, reflextäcke, reflexer på tränset och reflexbrösta. På mig själv har jag reflexjacka, reflex på hjälmen, samt reflexer runt mina ben. Om jag trillar av i ett dike och hästen springer hem, så vill jag gärna synas, och vill ju gärna att hästen ska göra detsamma.


Alla som tror att det räcker med att vägarna är någotsådär upplysta. Sätt er i en bil en mörk kväll, gärna då det regnar, och kör en sväng. Räkna människorna du ser, försök att inte köra på någon. Kan lova att för varje människa ni faktiskt har sett, så finns det minst en som ni inte har sett.

Så snälla, snälla, snälla. Sätt på er själva, era djur och era barn reflexer. Så slipper både ni och jag få våra liv förstörda.

Reflexer på - det blir säkrast så!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0